I dette indlæg kan du læse om fem af de effektive ledelsesværktøjer som kan hjælpe dig med at bekæmpe stress på din arbejdsplads.

Lederens værktøjskasse til bekæmpelse af stress

Det er vigtigt aldrig at lade stå til, hvis du ser begyndende tegn på stress eller generelt er bekymret for en eller flere af dine medarbejderes mentale helbred. Det er nemlig sjældent, at en person, der er ramt af stress eller på vej mod en tilstand af stress, selv kan se det. Heldigvis findes der en række ledelsesværktøjer, som du kan gøre brug af for at forebygge overbelastede medarbejdere og i sidste ende stress og sygemeldinger i virksomheden. Herunder finder du fem af de bedste værktøjer, som vi arbejder med hos Klausen.

#1 Lav fælles evalueringer og erfaringsopsamlinger

Når en medarbejder er ramt af stress, påvirker det ikke kun vedkommendes trivsel. Det vil i de fleste tilfælde også kunne ses i hans eller hendes performance på arbejdet. Derfor handler det første ledelsesværktøj til forebyggelse af stress om fælles evalueringer med medarbejderen. Regelmæssige evalueringer og erfaringsopsamlinger sikrer nemlig, at du som leder kan tage en temperaturmåling i din afdeling eller i virksomheden, og på den måde kan du hurtigt aflæse, hvorvidt der er medarbejdere, som lider af overbelastning og begyndende stress.

#2 Afsæt tid til aktiv undervisning og læring om stress

Hvis du vil forebygge stress i virksomheden, er aktiv undervisning og generel læring om stress et utroligt effektivt ledelsesværktøj. Et godt sted at starte er ved at booke et af vores effektive og forebyggende stressforedrag. Der er flere årsager til, hvorfor dette er en effektiv metode til forebyggelse af stress, men særligt to årsager skal fremhæves.

  1. For det første vil en øget viden om stress og overbelastning også være med til at styrke medarbejdernes kendskab til typiske symptomer og forebyggelse heraf. Det betyder, at flere af medarbejderne selv har muligheden for at stoppe en belastningstilstand, før den bliver vedvarende og udvikler sig til stress. Ender en medarbejder alligevel med at få stress, vil medarbejderen og du som leder være skarpere på, hvordan I sammen kan håndtere dette bedst muligt.
  2. Desuden sender det, at du og virksomheden sætter tid af til læring om stress, et signal om, at tilstande kan forandres og forbedres. Det er en tankegang, som skaber positiv tænkning i både afdelinger og hele virksomheder. Alene dét kan have en positiv effekt og modarbejde stress.

#3 Skab et miljø med generel accept og åbenhed i virksomheden

I forlængelse af punkt nummer to handler det tredje ledelsesværktøj om vigtigheden af, at du som leder sørger for at skabe et miljø i afdelingen eller i virksomheden, hvor der er generel accept og åbenhed omkring svære emner. Jo hurtigere en medarbejder åbner op og taler med dig om stresssymptomer, jo hurtigere kan det også behandles. Desværre er det sjældent så let. I dag er stress stadig et tabu rigtig mange steder, og derfor ender mange med at gå rundt med en tilstand af overbelastning og stresssymptomer uden at tale med nogen om det. Det kan resultere i, at medarbejderen til sidst må sygemeldes med stress.

Når vi vælger at kalde dette punkt for “generel accept og åbenhed”, er det, fordi medarbejdere også kan ende med en overbelastet tilstand, hvis de holder andre følelse inde, fordi der ikke er åbenhed i virksomheden. Derfor er det på alle måder en fordel, at du som leder på bedste vis skaber en accepterende og åben kultur, hvor det er okay at tale om svære ting. Det gør du blandt andet ved ikke selv at vise berøringsangst ved svære emner. Sådan forebygger du ikke bare stresssymptomer. Du forebygger også, at dine medarbejdere i det hele taget ikke holder deres følelser tilbage, og dermed at de trives på arbejdspladsen.

#4 Uddan stress-eksperter internt

Det fjerde ledelsesværktøj er endnu en effektiv måde, hvorpå man kan reducere risikoen for at få en stressramt medarbejder. Det handler nemlig om, at I får uddannet såkaldte eksperter internt i afdelingen eller virksomheden. En ekspert vil være fuldstændig inde i, hvad stress er, hvad det indebærer, og hvordan man som regel kan spotte en medarbejder på vej mod en stresset tilstand. Udover at en intern stress-ekspert kan håndtere situationer, hvor du som leder har brug for hjælp, vil det også hæve seriøsiteten i virksomheder. Når I afsætter ressourcer til at uddanne en intern ekspert, signalerer det nemlig, at I prioriterer jeres medarbejderes trivsel højt og ønsker dem det bedste.

#5 Sikr balance mellem travle og rolige perioder på arbejdspladsen

Det sidste værktøj, du som leder kan arbejde med i jeres afdeling eller virksomhed, er det, vi kalder for kasse 2-modellen. Når vi kalder det en model, betyder det ikke, at du nu skal sætte dig ind i kompliceret materiale. Faktisk er vores idé bag modellen utroligt simpel: Du hæver ved kasse 1, og betaler ved kasse 2.

Det betyder i al sin enkelhed, at du skal sikre en balance mellem travle perioder og rolige perioder i afdelingen eller virksomheden. Altså: Har din virksomhed lige overstået en periode med pressede deadlines og høje stressbelastninger, skal den følges af en periode med mere ro på i afdelingen. I den rolige periode er det vigtigt, at du sørger for at samle op på den høje belastningsperiode, således denne periode bliver forbundet med læring, der kan udnyttes og opbevares i jeres organisation.

Vær den forandring, du ønsker at skabe

Det sidste og rungende råd i dette indlæg er, at du som leder skal være den forandring, du ønsker at skabe. Det er ikke så meget et ledelsesværktøj, som det er din mentale indstilling som leder. Når du er leder, må du aldrig glemme, hvor vigtig du er for kulturen i afdelingen eller i virksomheden. Sørg derfor for at få implementeret nogle gode værktøjer i din arbejdsdag, og hav en åben og accepterende tilgang til dine medarbejdere. Allerede her har du taget det første skridt mod en arbejdsplads med god trivsel.

Vil du gerne lære mere om behandling af stress og de ledelsesværktøjer, så kan vi anbefale at du følger vores kursus “Forebyg stress, skab trivsel” som er lavet til ledere.